وضوح چاپ لیبل پرینتر (DPI)

وضوح چاپ

هد چاپ جزء کلیدی دستگاه لیبل پرینتر است که بر کیفیت چاپ تأثیر می گذارد. هنگام انتخاب دستگاه چاپ، توصیه می شود به پارامترهای مهم هد چاپ یعنی عرض و وضوح آن توجه کنید. هیچ چیز بدتر از یک تصویر مبهم و ناخوانا نیست به خصوص اگر منظور از تصویر مورد نظر بارکد محصول باشد، زیرا در صورتی که کیفیت تصویر به قدر کافی خوب نباشد بارکد خوان قادر به شناسایی و رمزگشایی نخواهد بود.

وضوح چاپ

وضوح هد چاپ چیست؟

به عبارت ساده، وضوح چاپ عبارتند از تعداد نقاط در هر اینچ در عرض هد چاپ است. توجه داشته باشید که رزولوشن عموماً در مرحله تولید در هد چاپ تعبیه شده است، بنابراین امکان تغییر آن وجود ندارد. هد لیبل پرینتر حرارتی از عناصر گرم شده با اندازه نقطه تشکیل شده است که در ردیف‌های متوالی چیده شده‌اند. درست مثل پیکسل ها هرچه تعداد نقاط در اینچ (DPI) بیشتر باشد، کیفیت یا وضوح تصویر بیشتر است. هد چاپ (Head)  با استفاده از نقطه در هر میلی متر یا dpi بیان می شوند.

  • 8 نقطه در میلی متر = 203 نقطه در اینچ (DPI)
  • 12 نقطه در میلی متر = 300 نقطه در اینچ (DPI)
  • 24 نقطه در میلی متر = 600 نقطه در اینچ (DPI)

هد های چاپ دارای یک عمر مفید می باشند و بعد از مدتی باید تعویض شوند زیرا المان های هد به مرور می سوزد و خطوط سفیدی حین چاپ ایجاد می شود. هنگام تعویض هد، باید Head با لیبل پرینتر سازگار باشد. بسیاری از پرینترهای لیبل زن بارکد می توانند از هد چاپ 203dpi و 300dpi به جای یکدیگر استفاده کنند، اما هدهای 600dpi ممکن است به پرینتر با کیفیت بالاتری نیاز داشته باشند.

dpi

تاثیر وضوح چاپ بر قیمت

رزولوشن هد چاپ با توجه به اصل وضوح بالاتر – قیمت بالاتر، تأثیر زیادی بر قیمت تمام شده لیبل پرینتر دارد. اما آیا هنگام خرید دستگاه گران‌تر، تضمینی برای چاپ بهتر داریم؟ همیشه اینطور نیست. انتخاب پرینتر لیبل زن باید همیشه با توجه به کاربرد مورد نظر و نیاز کاربر انجام شود. عامل کلیدی در انتخاب وضوح چاپگر همیشه کیفیت چاپ عناصر گرافیکی یا متن است. کیفیت چاپ بارکد به دلیل امکان اصلاح آنها در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

تاثیر وضوح چاپ بر سرعت چاپ

هنگام انتخاب وضوح چاپ لیبل پرینتر به این نکته دقت کنید، که رزولوشن چاپ بالاتر معادل با سرعت چاپ پایین تر می باشد، بنابراین در صورتی که به برچسب های کوچک نیاز ندارید، برای دستیابی به سرعت چاپ بالاتر باید رزولوشن چاپ 203 یا 300 نقطه در اینچ انتخاب کنید.

چه زمانی به لیبل پرینتر 600dpi نیاز است؟

برچسب های که به طور معمول در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد به راحتی با رزولوشن چاپ 203dpi و 300dpi قابل چاپ هستند. برای بارکدهای کوچک به رزولوشن چاپ 600dpi نیاز است. معمولا داده های رمزگذاری شده در نماد کوچک را می توان برای تسریع در انتخاب و حمل و نقل دقیق، جلوگیری از دستکاری و جعل محصول، تشدید کنترل موجودی، به حداقل رساندن تأثیر فراخوان محصول، ساده کردن ممیزی ها و مشاهده در زمان واقعی داده های سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

برچسب های میکرو برای شناسایی اجزای ریز مانند قطعات الکترونیک و تجهیزات پزشکی نیز استفاده می‌شوند. برای اینکه این برچسب ها به راحتی توسط بارکدخوان اسکن شوند، برچسب میکرو به وضوح بالای چاپ نیاز دارد در نتیجه یک لیبل پرینتر 600dpi ضروری است. اگر به بارکدهایی با فونت های کمتر از 6x6mm2 تولید می کنید، یا نمادهای نظارتی یا متنی بسیار کوچک نیاز دارید نیز باید از دستگاه های لیبل پرینتر برای چاپ بارکدهای خود استفاده کنید.

کمپانی Zebra، پیشرو در سراسر جهان در راهکارهای چاپ حرارتی، مجموعه کاملی از لیبل پرینترهای با دوام با رزولوشن های مختلف 203، 300 و 600dpi را ارائه می هد. سری ZT600 و ZT400 برای عملکرد سنگین در یک محیط سخت، مانند یک مرکز تولید یا انبار طراحی شده اند. لیبل پرینترهای ZT600 روی برچسب هایی به اندازه 3 میلی متر با وضوح 600 نقطه در اینچ چاپ می کند. سایر چاپگرهای صنعتی Zebra، مانند ZT410 گزینه چاپ با وضوح بالا را ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *