دلایل کار نکردن بارکدخوان

مشکلات بارکدخوان

عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث اختلال در عملکرد بارکدخوان شود. برخی از این عوامل مربوط به دستگاه بارکدخوان می شود و برخی مربوط به کیفیت تصویر بارکد می شوند. در ادامه مهمترین دلایل کارنکردن بارکدخوان بررسی و راهکار مناسب در اختیارتان قرار داده خواهد شد.

بارکدخوان مناسب بارکد نیست

اول از همه، باید مطمئن شوید که از بارکدخوان مناسبی استفاده می کنید، بارکدخوان های لیزری و بارکدخوان های تصویرگر یک بعدی فقط می توانند بارکدهای یک بعدی را قرائت کنند. اگرچه امروزه بعید به نظر می رسد که با یک بارکدخوان توانایی خواندن بارکدهای دو بعدی را نداشته باشد، اما هنوز هم برخی از مدل های قدیمی تر فقط قادر به خواندن بارکدهای خطی می باشند.

در صورتی که بارکدخوان با بارکد سازگار است یا بارکدخوان در گذشته به درستی کار می کرده و به طور ناگهانی متوقف شده است، می توانید تنظیمات بارکدخوان را چک کنید. یکی از مواردی که باید بررسی شود، auto-discrimination است. این گزینه همان تنظیماتی است که دستگاه با استفاده از آن زبان بارکد را تشخیص می دهد. بررسی کنید که آیا auto-discrimination فعال است یا خیر، در صورت فعال نبودن آن را فعال کنید.

مشکلات بارکدخوان

فاصله یا زاویه اسکن بهینه نیست

اسکن بارکد به نظر کار ساده ای است، اما محدودیت هایی وجود دارد که هنگام اسکن بارکد باید لحاظ شود. دو عامل مهم در مورد یک تکنیک اسکن خوب وجود دارد: زاویه و فاصله.

زاویه اسکن

بارکدخوان ها با تشخیص کنتراست بین خطوط تیره و فضاهای خالی در تصویر، بارکدها را تشخیص می دهند. به خصوص روی سطوح براق در زوایای خاصی، نور طوری از بارکد منعکس می شود که به صورت بصری کنتراست کد را مختل می کند، گرفتن تصویر را برای بارکد اسکنر دشوارتر می کند.

عوامل محیطی و ساختار برچسب نقش مهمی در مورد زاویه دارند زیرا نور فلورسنت روشن یا ورقه های براق می توانند احتمال تابش خیره کننده را افزایش دهند. در این مورد بهترین راه حل این است که کالای برچسب گذاری شده را در زاویه ای قرار دهید یا نگه دارید که تابش خیره کننده نور به حداقل برسد و شفاف ترین تصویر ممکن برای بارکد خوان ارائه داده شود.

فاصله

فاصله اسکن

هر بارکدخوانی با محدوده خواندن یا عمق میدان دید خاصی طراحی شده است. این محدوده ها با اندازه بارکدها تعریف می شوند. به عبارت ساده تر، هرچه بارکد کوچکتر باشد، بارکدخوان باید نزدیکتر باشد، با این حال، این بدان معنا نیست که بارکد خوان فقط به دلیل کوچک بودن باید بسیار نزدیک به بارکد باشد!

دفترچه راهنمای بارکد خوان شما احتمالا حاوی تصویری شبیه به تصویر بالاست. این تصویر محدوده هایی را نشان می دهد که اسکنر شما می تواند بارکدهای اندازه های مختلف را بخواند. در این حالت، خواننده ما می تواند بارکدهای 5 میل را در فاصله بین 2.5 تا 6 اینچ بخواند، اما می تواند بارکد 10 میل را بین 1 اینچ و 14.5 اینچ بخواند.

به خاطر داشته باشید که بارکدخوان های مختلف با فواصل اسکن (یا عمق میدان دید) متفاوت طراحی شده اند تا موارد استفاده متفاوت را در خود جای دهند. به عنوان مثال، یک بارکد اسکنر ممکن است برای فاصله نزدیک یا حتی اسکن تماسی مناسب باشد، زیرا برای کاربردهای خاصی طراحی شده است. بارکدخوان دیگری ممکن است برای خواندن بارکدها از دورتر طراحی شود تا امکان اسکن سریع اقلام را در حین عبور از روی تسمه نقاله فراهم کند.

مشکلات مربوط به برچسب بارکد

برخی از عوامل مربوط به اسکن نکرد بارکد توسط بارکدخوان، مشکلات مربوط به برچسب بارکد می باشد. 2 عامل اصلی کاربردی و محیطی در مورد اسکن پذیری وجود دارد: کیفیت تصویر و همچنین آلودگی و آسیب.

کیفیت تصویر

کیفیت تصویر توسط، چاپگر شما تعیین می شود، هم مشخصات آن و هم نحوه کار و نگهداری آن. ابتدا مطمئن شود لیبل پرینتر شما کیفیت مناسب چاپ را ارائه می دهد. یعنی لیبل پرینتر قادر به چاپ رزولوشن مورد نیاز شما است در بیشتر موارد چنین خواهد بود. اکثر چاپگرها قادر به وضوح تصویر حداقل 200 نقطه در اینچ هستند، اگر نه 300 نقطه در اینچ. 300 dpi استاندارد در نظر گرفته می شود و تقریبا برای همه برنامه ها مناسب است. تنها یک موقعیت وجود دارد که در آن وضوح تصویر می تواند مشکل ساز شود اینکه شما برچسب های بسیار کوچکی دارید و سعی می کنید داده های زیادی را ذخیره کنید.

اگر لیبل پرینتر شما الزامات dpi را برآورده می کند اما بارکدها هنوز کار نمی کنند، یا به نظر می رسد عملکرد آن با گذشت زمان بدتر می شود، نحوه عملکرد یا نگهداری چاپگرهای شما ممکن است عامل بروز مشکل شده باشد.

آیا پرینتر لیبل زن شما چندین گزینه سرعت دارد؟ آیا همیشه آن را با بالاترین سرعت اجرا می کنید؟ اگر پاسخ شما به هر دوی این سوالات مثبت است و با مشکلات اسکن مواجه هستید، ممکن است لازم باشد سرعت چاپگر خود را کاهش دهید. سرعت کیفیت را به خطر می اندازد، بنابراین اگرچه لیبل پرینتر شما ممکن است قادر چاپ با رزولوشن 300dpi باشد، اما زمانی که با سرعت 12 اینچ در ثانیه چاپ می کنید ممکن است کیفیت مورد نظر را ارائه ندهد. آیا اخیراً سر چاپ خود را تعویض کرده اید؟ آیا مرتب آن را تمیز می کنید؟ اگر نه، چاپگر شما ممکن است مشکل کیفیت بارکد های شما به دلیل تمیز نبودن هد چاپ باشد.

آلودگی و آسیب

بسیاری از کاربران در محیط های خشن کار می کنند که گریس، کثیفی یا مواد شیمیایی خشن اجتناب ناپذیر است. این عوامل می توانند نقش عمده ای در خوانایی بارکد داشته باشند.

اگر در یک محیط آلوده کار می کنید و با اسکن بارکد مشکل دارید، باید مطمئن شوید که سطح برچسب های بارکد پاک و تمیز باشند. وجود لکه و آلودگی حتی تنها روی بخشی از بارکد شما می تواند از خواندن دقیق بارکد خوان جلوگیری کند. در صورتی که سطح برچسب بارکد تمیز است اما بازهم بارکدخوان، بارکد را اسکن نمی کند ممکن است مشکل به خاطر مخدوش بودنبارکد باشد. مواد شیمیایی خشن، دماهای شدید و سایش همگی می توانند منجر به آسیب بارکد شوند. در صورتی که مشکل از مخدوش شدن بارکد است باید استراژی چاپ خود را عوض کنید و از فناوری های با دوام تری استفاده کنید برای مثال اگر از مکانیزم چاپ حرارتی مستقیم استفاده می کنید، توصیه می شود از فناوری چاپ انتقال حرارتی برای چاپ برچسب های بارکد خود استفاده کنید. همچنین از ریبون و برچسب های با دوام تر بهره بگیرید تا احتمال آسیب دیدن برچسب بارکد به کمترین حد ممکن برسد. ریبون های رزینی و وکس رزینی برای محیط های صنعتی و آلوده چاپ های باکیفیت تر و با دوام تری را ارائه می دهند.

اگر برچسب‌های از پیش چاپ شده را سفارش می‌دهید، با تامین کننده خود در مورد گزینه های با کیفیت تر و با دوام تر صحبت کنید. اگرچه ممکن است این موارد هزینه بیشتری داشته باشند، اما مطمئنا اختلال در فرآیند اسکن در طولانی مدت خسارت های بیشتری به شما تحمیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *