مراحل پیاده سازی سیستم بارکدی در انبار

مراحل پیاده سازی سیستم بارکد در انبار

ظهور COVID-19 بسیاری از رفتارهای مصرف کنندگان را تسریع کرده است که بر عملیات های جاری انبار تأثیر می گذارد. برخی از قابل توجه ترین روندها، افزایش فروش تجارت الکترونیک و تغییر به سمت خرید و فروش اینترنتی بوده است که هر دو با نرخ ثابتی به رشد خود ادامه می دهند. علاوه بر این، کمبود نیروی کار و چالش‌های جذب نیرو متخصص و حرفه ای بر صنایع انبار و لجستیک تأثیر می‌گذارد و همگامی با تقاضا را دشوارتر می‌کند.

بسیاری از مدیران انبار برای بهبود کارایی عملیاتی، کاهش هزینه ها و رقابتی ماندن به فناوری های اتوماسیون روی می آورند. از میان این فناوری ها، اسکن بارکد یکی از محبوب ترین ها باقی مانده است. انبار معمولی باید فعالیت های حمل و نقل، دریافت، تکمیل، چیدن و بسته بندی را که اغلب به طور همزمان انجام می شود، مدیریت کند. این در حالی است که بارکدها به هر قفسه، کانتینر یا کالا یک شناسه منحصربه‌فرد می‌دهند که انتقال کالاها را بین مکان‌های مختلف در داخل و خارج از انبار آسان می‌کند.

در این راهنما، ما یک فرآیند گام به گام برای پیاده سازی سیستم بارکدی در یک محیط انبار را شرح خواهیم داد. به عنوان یک عامل کلیدی مدیریت کارآمد موجودی، فناوری بارکد به روشی راحت و قابل اعتماد برای ردیابی کالاها تبدیل شده است. ملاحظات زیادی وجود دارد که باید قبل، در حین و بعد از اجرای بارکدها بررسی شود و این راهنما به توضیح اصول مورد نیاز برای انتقال موفقیت آمیز کمک می کند.

مراحل پیاده سازی سیستم بارکد در انبار

چرا از بارکد در انبار استفاده کنیم؟

کارایی در یک انبار مستلزم جابجایی محصولات از طریق چندین مرحله منحصر به فرد است. استفاده از دفاتر بزرگ و ورود دستی داده ها برای انجام شمارش موجودی و سایر فعالیت ها می تواند منجر به خطا شود و از پاسخ سریع کارکنان به تغییرات جلوگیری کند. برچسب‌های بارکد انبار به شما این امکان را می‌دهند که هر مکان انبار (با استفاده از برچسب‌های کف انبار یا برچسب‌های آویزان)، قفسه‌ها و پالت‌ها و ظروف را با یک برچسب مناسب برچسب‌گذاری کنید که در هر زمان به راحتی قابل اسکن باشد. این برای انجام شمارش چرخه های نیمه خودکار و انتقال موجودی بین بخش ها یا مکان ها مفید است.

علاوه بر اسکن خودکار، بارکدها چند مزیت منحصر به فرد را ارائه می دهند که برای عملیات انبار مهم هستند.

  • سرعت پردازش سفارش بالاتر
  • کاهش هزینه های اداری و عملیاتی
  • خطاهای کمتر
  • موجودی و دقت شمارش چرخه بیشتر
  • مقیاس پذیری عالی برای توسعه های آینده
  • چیدمان انبار حرفه ای و منظم

استفاده از سیستم بارکد همچنین امکان توسعه یک سیستم کنترل دائمی موجودی را با نظارت بر داده های لحظه ای و استفاده از یک سیستم مدیریت انبار متمرکز می دهد. این پلتفرم‌های نرم‌افزاری همچنین به شما این امکان را می‌دهند که اطلاعات مهم مانند اندازه و وزن محصول را به هر بارکد منحصربه‌فرد مرتبط کنید.

یک طرح بارکد اولیه ایجاد کنید

در مرحله اول اجرای سیستم بارکدی باید یک طرح اولیه در نظر گرفت. این نه تنها به جلوگیری از مسائل و مشکلات آینده کمک می کند، بلکه سازگاری بین اجزای مختلف سیستم بارکد را تضمین می کند. مراحل زیر نقطه شروع خوبی در هنگام ایجاد طرح برچسب زدن بارکد شما هستند.

تعیین نیازهای بارکد موجودی

مفید است که لیستی از تمام ها SKUها و سایر موجودی های و بالقوه برای انبار را ایجاد کنید. هر آیتم باید یک شماره بارکد منحصر به فرد و محل ذخیره سازی اختصاص داده شود، و یک فرآیند باید برای بررسی و اسکن موارد در هنگام ورود و حمل و نقل باشد.

طرح انبار را مرور کنید

تصمیم گیری در مورد کجا قرار دادن بارکد ها یک تصمیم مهم است که پس از بررسی طرح بندی قفسه های انبار، قفسه بندی و مسیرهای حمل و نقل در تاسیسات بسیار ساده تر است. اسکن کردن که توسط کارکنان انبار انجام می شود، باید از سطح زمین انجام شود و مهم است که تصمیم بگیریم که چگونه اقلامی را که در قفسه های بالا ذخیره می شوند اداره می شود. برای این موجودی، شما می توانید در اسکنرهای بلند مدت سرمایه گذاری کنید که دارای محدوده گسترده ای هستند یا قرار دادن بارکد های محصول تکراری را در سطح زمین قرار می دهند. این زمان مناسب برای بررسی جریان موجودی از طریق انبار است و بهترین راه را برای نشان دادن مناطق مانند قفسه های ذخیره سازی سرد، راهرو، اسکله های داخلی و درها، و درب های در فضای باز و مناطق دکوراسیون تعیین می کند.

زنجیره تامین محصول را بررسی کنید

بسیاری از انبارها شامل ظروف فله از جمله سبدها، پالت ها و ظروف فله متوسط ​​(IBCS) هستند. مهم است که بارکدها را بر روی این بسته ها بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که بین ظروف فله و بسته بندی های مجزا تفاوت را آسان کنید. برای انبارهایی که با فروشندگان و خرده فروشان همکاری می کنند، ممکن است مفید باشد که بتواند سیستم های بارکد را در سراسر زنجیره تامین هماهنگ کند.

پیکربندی پلت فرم نرم افزار متمرکز

در مرحله بعد نیاز به تجهیزات شناسایی خودکار مانند بارکدخوان و هندهلد دارید که به یک پلت فرم نرم افزاری متمرکز متصل شده باشد. بیشترین سیستم های مدیریتی محبوب توسط انبارداران در سراسر دنیا سیستم مدیریت انبار (WMS)، سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS)، و شرکت سیستم های مدیریت دارایی (EAM) می باشد. اگر در حال حاضر از یک نرم افزار برای مدیریت انبار خود و یا حسابداری و فروش استفاده می کنید، قبل از پیاده سازی سیستم بارکدی باید از امکان برقراری یک ارتباط امن بین نرم افزار ها اطمینان حاصل کنید.

برای انتخاب تجهیزات مورد نیاز اسکن باید به نوع بارکد و شرایط انبار توجه داشته باشید. بارکدخوان هامی توانند به یک کامپیوتر کلاینت و یا تبلت متصل باشند و یا به صورت بیسیم کار کنند. همچنین مهم است که هنگام انتخاب بارکدخوان به فاصله اسکن یعنی فتصله بارکدخوان از بارکد نیز توجه داشته باشید. گزینه های اضافی سخت افزاری بارکدخوان شامل روش شارژ، عمر باتری، درجه آب بندی محیطی IP غیره نیز مواردی هستند که در صورت نیاز باید مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند.

انتخاب سیمبولوژی بارکد

پس از چک کردن سازگاری با تجهیزات بارکدخوان و سیستم نرم افزاری، شما می توانید یک طراحی خاص برای برچسب بارکد خود را انتخاب کنید. طرح بارکد یا یک بعدی (1D) و یا دو بعدی (2D) می باشد. بارکدهای یک بعدی با استفاده از خطوط عمودی با عرض های مختلف داده های عددی و حروفی را رمزگذاری می کنند. طراحی بارکدهای دو بعدی، مانند کد QR ، از یک طرح دو بعدی که معمولا به صورت مربعی است داده ها را در خود ذخیره می کنند.

طراحی برچسب ها بارکد

مهم است که یک طراحی برچسب بارکد نهایی را انتخاب کنید که به خوبی با برنامه های هدف و شرایط موجود در انبار مطابقت دارد:

  • نوع برچسب: با توجه به محیط انبار و سطحی که قرار است برچسب روی آن چسبیده شود باید نوع برچسب مناسب را انتخاب کنید. برچسب ها از جنس ها و ویژگی های مختلفی وجود دارد از برچسب های کاغذی و PVC گرفته تا پلاک های فلزی که از راهرو ها آویزان می شوند.
  • اندازه: اندازه برچسب بارکد باید عمدتا بر اساس فاصله اسکن مورد نظر و مقدار اطلاعاتی که بر روی برچسب چاپ می شود، انتخاب شود. برچسب هایی که دورتر از کارکنان و بارکدخوان هایشان قرار می گیرند، به طور کلی بزرگتر باشند، در حالی که اقلام کوچکتر ممکن است نیاز به یک برچسب کوچکتر حتی در ابعاد چند میلیمتر داشته باشند.
  • روش الصاق: برچسب های انبار استاندارد را می توان با استفاده از چسب یا یک روش پیوست فیزیکی مانند پیچ ​​یا پیچ و مهره متصل کرد. برخی از برچسب های رک در بالا برجسته شده نیز می توانند با استفاده از حمایت مغناطیسی متصل شوند و به راحتی بین قفسه ها و مکان های انبار منتقل شوند.

این پارامترهای کلی باید برای اکثر برنامه های کاربردی انبار مشترک و کافی می باشد. اما برای برنامه ها و کاربردهای منحصر به فرد باید تمهیدات مناسب دیگری در نظر گرفت.

فرآیندهای موجودی بارکد را ایجاد کنید

طراحی و چاپ برچسب بارکد، مهم است که شما برای مدیریت این سیستم جدید، فرایندهایی در نظر داشته باشید. این شامل رویه ای برای استفاده از برچسب ها، به روز رسانی اطلاعات در سیستم نرم افزاری و موارد اسکن می شود. توجه داشته باشید باید اطمنینان حاصل کنید که برچسب های بارکد خوانا و قابل اسکن باشند زیرا در غیر این صورت قابل استفاده نبوده و پروژه با اختلال و یا حتی شکست مواجه می شود. با استفاده از بارکد با یک WMS متمرکز، کارکنان و مدیریت اجازه می توانند داده های زمان واقعی را از طریق امکانات نرم افزار مشاهده کنند. این سیستم یک راهکار عالی برای ردیابی شاخص های عملکرد کلیدی (KPIs) برای فعالیت های مهم مانند سطح موجودی بهینه و گردش موجودی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *