بارکدخوان لیزری (نحوه عملکرد اسکنر بارکد لیزری)

بارکدخوان لیزری

بارکد خوان لیزری دستگاهی است که با استفاده از نور لیزر اطلاعات موجود در بارکدها را رمزگشایی، ثبت و ذخیره می کند. در ابتدا بارکدهای یک بعدی، فقط توسط لیزر قابل خواندن بودند اما امروزه بارکدهای یک بعدی علاوه بر بارکدخوان های لیزری با استفاده از بارکدخوان های دو بعدی تصویرگر نیز اسکن می شود. اما بارکدخوان های لیزری به دلیل قیمت مقرون به صرفه خود همچنان نیز محبوب هستند. اسکنرهای لیزری از پرتو لیزر به عنوان منبع نور استفاده می‌کنند و اطلاعات موجود در تصویر بارکد را رمزگشایی می کنند.

بارکدخوان لیزری

مکانیزم بارکدخوان لیزری

در بارکدخوان های لیزری، سیستم اپتیک اسکنر یک پرتو لیزر تولید کرده و از یک لنز برای تمرکز پرتو استفاده می کند. یک آینه نوسانی پرتو را در نوار مقصد به سرعت حرکت می دهد تا یک خط لیزری ایجاد شود که بارکد را اسکن کند.

سپس سیستم اپتیک که شامل یک فوتودیود نوری است، نور لیزر منعکس شده را از بارکد بازیابی می کند و نور را روی یک آشکارساز متمرکز می کند. مجموعه اپتیک همچنین به اسکنر اجازه می دهد تا نور خارجی را که ممکن است با نور لیزر تداخل ایجاد کند، دفع کند.

سپس یک آشکارساز، نور لیزر منعکس شده را به سیگنال الکتریکی آنالوگ تبدیل می‌کند و تغییرات را روی سیگنال آنالوگ به داده‌های دیجیتالی تغییر می‌دهد. داده های دیجیتال توسط رمزگشای اسکنر پردازش می شود و یک الگوریتم نمادشناسی برای تفسیر داده ها اعمال می شود. در نهایت اطلاعات را از طریق یک رقم چک تأیید می کند، معمولاً آخرین رقم یک بارکد که به اسکنر اطلاع می دهد که آیا داده ها به درستی اسکن شده اند یا خیر و همچنین داده ها را به میزبان متصل ارسال می کند.

بارکدخوان های لیزری می توانند مانند سایر بارکدخوان های یک بعدی و دو بعدی به صورت بیسیم یا سیمی باشند. نمونه های سیمی با استفاده از یک کابل اطلاعات را به کامپیوتر ارسال می کنند، در صورتی که بارکدخوان های بیسیم با استفاده از بلوتوث یا وای فای این کار را انجام می دهند.

مزایای بارکدخوان لیزری

علیرغم اینکه بارکد خوان های لیزری یک فناوری قدیمی هستند، هنوز هم برخی از مزایای عملیاتی را به خوبی ارائه می دهند. بارکد خوان های لیزری نیازی به پردازشگر تصویر ندارند. این بارکدخوان ها همچنین سرعت عمل بالای دارند و می توانند تا 1300 اسکن در ثانیه انجام دهند. در نهایت، از آنجایی که بارکد خوان های لیزری، از لیزر استفاده می کنند اساساً مهم نیست که نور چقدر از منبع دور باشند، بارکدخوان های لیزری می توانند بارکدهای یک بعدی را از فواصل نسبتاً طولانی با استفاده از اپتیک های ویژه بخوانند. علاوه بر این بارکد خوان های لیزری قیمت بسیار مناسبی دارند و در مقایسه با بارکدخوان های ایمجیر دو بعدی ارزان تر هستند.

محدودیت های بارکد خوان لیزری

مزیت هایی که گفته شد به این بدان معنا نیست که اسکنرهای لیزری محدودیتی ندارند. از جمله محدودیت‌های مهم آنها این است که نمی‌توانند کدهای دوبعدی را بخوانند، که به طور فزاینده‌ای رایج شده اند. بارکد خوان های لیزری همچنین با بارکدهای 1 بعدی که چاپ ضعیف، کنتراست پایین، اعوجاج یا آسیب دیده هستند، مشکل دارند و نمی توانند به خوبی آنها را اسکن کنند. از آنجایی که معمولا محیط های که بارکد در آنها قرار دارند به ندرت در حالت ایده آل قرار دارند، امکان بروز اشتباه و قرائت نشدن بارکد نیز نسبت به بارکدخوان های دوبعدی بیشتر است. وجود قطعات متحرک و منابع نوری احتمال خرابی و مخدوش شدن بارکد خوان را بیشتر می کند.

موقعیت و جهت بارکد نیز برای اسکنر های لیزری نیز مهم است زیرا، به جز در چند موارد استثشنا، بار کدی های خطی باید از چپ به راست اسکن شوند. این موضوع می تواند منجر به نصب یا استفاده از سیستم‌های مکانیکی اضافی شود تا بارکدهای کالاها در یک جهت خاص که برای بارکد خوان مناسب است قرار بگیرند. اسکنرهای لیزری همچنین دارای یک آینه نوسانی هستند و قطعات متحرک ممکن است شکسته شوند و در نتیجه هزینه ها و زمان بیشتری برای تعمیر یا تعویض لازم است. در نهایت، به دلیل نگرانی های ایمنی چشم، نور لیزری بارکد خوان های لیزری نباید به طور مستقیم به چشم کارکنان مجاور تابیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *