مزایای بارکدخوان دو بعدی (2D)

بارکدخوان دو بعدی

امروزه بارکدهای دو بعدی طرفداران بسیار زیادی در صنایع مختلف از تولید تا بازاریابی پیدا کرده است. با توجه به استقبال بسیار زیاد از این نوع بارکدها، تقاضا برای بارکدخوان های دو بعدی نیز بسیار زیاد شده است. از این رو برندهای مختلف مدل ها با ویژگی ها و قابلیت های گسترده ای را ارائه می دهند. اسکنرهای دو بعدی که بارکدخوان های ایمیجر (Imager) نیز نامیده می شوند از بارکدها عکس می گیرند و تصویر را با استفاده از الگوریتم های پیشرفته پردازش تصویر آنالیز و سپس رمزگشایی می کنند. در ادامه مزایای استفاده از بارکدخوان های دو بعدی به طور کامل شرح داده خواهد شد.

بارکدخوان دو بعدی

بارکدخوان های دو بعدی از نظر مکانیزم عمل با بارکدخوان های لیزری بسیار متفاوت هستند، بارکدخوان های دوبعدی به جای تلاش برای خواندن نور منعکس شده از خطوط سیاه و سفید، از بارکد عکس می گیرد. بارکدخوان های دو بعدی برای تشخیص بارکدها با کنتراست های مختلف، بهینه شده اند. ممکن است در ابتدا فکر کنید که سرعت عمل بارکدخوان های دو بعدی تصویرگر از بارکدخوان های لیزری پایین تر است، درحالیکه در چندین سال گذشته شاهد بوده ایم که فناوری و الگوریتم های رمزگشایی به اندازه ای هوشمند شده اند که این بارکدخوان بسیار سریعتر از لیزرهای سنتی عمل کنند.

بارکدخوان های دو بعدی، از بارکد تصویری دقیق و هوشمندی ثبت می کنند سپس این تصویر را با استفاده از الگوریتم های پیشرفته رمزگشایی می کنند. اسکنرهای دو بعدی می توانند تصویر بارکد را در هر جهت از فاصله بیش از یک متر ضبط کنند و زحمت اسکن بارکدها را تا حد زیادی کاهش دهند. بارکدخوان های دو بعدی همچنین می توانند بارکدها را از روی مانیتور یا صفحه تلفن بخواند. به طور کلی بهبود عملکرد بارکدخوان های تصویرگر توانسته است آنها را به یک انتخاب هوشمند برای اسکن طولانی مدت امروز و آینده تبدیل کند. بارکد خوان های دو بعدی می توانند هر نوع بارکدی از جمله بارکد خطی یا میله ای (از جمله UPS ،EAN-13 و …) و بارکد دو بعدی (از جمله کدهای QR، دیتا ماتریکس و بارکدخوان های تجمیعی) را بخوانند.

مزایای بارکدخوان های دو بعدی

مزایای استفاده از بارکدخوان های دو بعدی شامل موارد زیر می باشد:

خوانش همه جهته

 از آنجایی که بارکدخوان دو بعدی به نور منعکس شده متکی نیست، می تواند بارکد را در هر جهت روی هر سطحی چه چاپ شده چه روی صفحه نمایش تلفن همراه به صورت وارونه یا به پهلو، بخواند. در نتیجه فرآیند اسکن سریعتر و راحتتر انجام می شود زیرا دیگر نیازی نیز خط اسکن دقیقا روی بارکد قرار بگیرد فقط کافی است بارکد را جلوی اسکنر بگیرید و ماشه را بکشید.

خوانش بارکدهای آسیب دیده

همچنین بارکدخوان های دوبعدی ایمیجر می توانند بارکدهایی را که آسیب دیده یا ضعیف چاپ شده اند را نیز بخوانند، چیزی که اسکنرهای لیزری هرگز قادر به انجام آن نیستند. زمانی که بارکدها کمرنگ و کمی محو شده باشند، بارکدخوان های دو بعدی تصویرگر باز هم قادرند بارکد را اسکن کنند زیرا به جای نور بازتابی، تصویر را پردازش می کنند. در مورد کدهای آسیب دیده، اگر خط مستقیم و کاملی در سراسر بارکد تابانده نشود، بارکدخوان لیزری نمی تواند آن را بخواند.

توانایی اسکن بارکدهای تک بعدی و دوبعدی

یکی دیگر از مزایای بزرگ بارکد خوان های دو بعدی این است که می توانند هر نوع بارکدی (بارکد یک بعدی و چه بارکد دو بعدی) را اسکن کنند. اگر نیاز به خواندن انواع بارکد خطی و دو بعدی دارید، بارکدخوان دو بعدی تصویربردار، یک انتخاب واضح و بدیهی است. حتی اگر در حال حاضر از بارکدهای دو بعدی استفاده نمی کنید، خرید بارکدخوان با قابلیت دو بعدی یک نوع سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود.

امکانات بارکدخوان های دو بعدی

بارکدخوان های دو بعدی از برندهای مختلف از جمله هانیول (Honeywell)، دیتالاجیک (Datalogic)، آکسیوم (Axiom) و … در دو نوع سیمی و بیسیم وجود دارند:

بارکدخوان دو بعدی سیمی

 بارکدخوان های سیمی از طریق کابل سیمی به کامپیوتر کلاینت متصل می شوند. چند نسل اول بارکدخوان های دو بعدی سیمی دارای اتصالات بسیار متنوعی بودند که اکثر آنها منسوخ شده است، زیرا محدودی های زیادی ایجاد  می کردند برای مثال یک دستگاه فقط با دستگاه های ساخته شده توسط یک شرکت خاص سازگار می شدند. یا ممکن بود با تغییر نوع اتصال، مجبور شوید همه بارکدخوان های خود را تعویض کنید. خوشبختانه، استفاده گسترده از Universal Serial Bus یا USB، بسیاری از این مشکلات را از بین برد. با اتصال USB، می توانید دستگاه بارکدخوان دو بعدی خود را تقریباً به هر دستگاهی وصل کنید. نکته درخشان در مورد بارکدخوان دو بعدی سیمی USB این است که می توانید آن با هر دستگاهی از جمله لپ تاپ، صندوق فروش (POS)، حتی تلفن همراه خود جویین کنید. علاوه بر این، بسیاری از انواع بارکد خوان USB از طریق USB تغذیه می شوند. بنابراین نیازی نیست نگران باتری باشید. فناوری USB راحت، سریع، ایمن و ارزان می باشد و استفاده از فناوری بارکد را نیز بسیار راحت کرده است.

بارکدخوان دو بعدی بیسیم

برخلاف بارکدخوان های سیمی، بارکدخوان های بیسیم از اتصالات وایرلس برای ارتباط با سرور استفاده می کنند. در نتیجه به جای محدود شدن به یک منطقه کوچک، با استفاده از بارکدخوان های دو بعدی بیسیم می توانید تا آنجا که سیگنال بی سیم اجازه می دهد حرکت کنید. اکثر بارکد خوان های بی سیم از اتصالات شبکه بی سیم یا WiFi استفاده می کنند. اسکنرهای بارکد WiFi به شبکه محلی نیز می توانند متصل شوند. بارکدخوان دو بعدی بیسیم WiFi اجازه می دهد، تا اطلاعات اسکن شده را تا هرجایی که Wi-Fi آنتن می دهد به صورت آنلاین ارسال کنید. اگرچه گاهی اوقات اتصالات وای فای دچار تداخل می شوند. این مشکل در بارکد خوان های بی سیم بلوتوثی کمتر مشاهده می شود.

خارج از محدوده برد بارکد خوان های دو بعدی در صورتی که دارای حافظه باشند باز هم قادر هستند به صورت آفلاین به فعالیت خود ادامه دهند. در این حالت بارکد خوان دو بعدی اطلاعات بارکد را در حافظه خود ذخیره می کند و زمانی که در محدوده برد خود قرار گرفت به صورت اتوماتیک اطلاعات را به میزبان انتقال می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *