برچسب اموال (لیبل دارایی)

برچسب اموال

برچسب های دارایی برچسب هایی هستند که برای نظارت و ردیابی دارایی های فیزیکی سازمان ها و ادارات هدف گذاری شده اند. از این برچسب های دارایی به تنهایی استفاده نمی شود، بلکه باید با نرم افزار ویژه مدیریت و ردیابی اموال ادغام شوند. برچسب اموال همچنین برای مدیریت تعمیر، نگهداری و کنترل موجودی تجهیزات نیز به کار می آید.

انواع دارایی ها

انواع دارایی های فیزیکی که می توان روی آنها برچسب اموال الصاق کرد عبارتنداز:

1. دارایی های منقول

همانطور که از نام آنها پیداست، دارایی های منقول دارایی هایی هستند که قابلیت جابجایی دارند. این دارایی ها شامل مبلمان، کامپیوتر، تلفن و تجهیزاتی است که بخشی از زیرساخت ها نیستند. نمونه های بیشتری از دارایی های متحرک سیستم های لپ تاپ، وسایل نقلیه و غیره هستند.

2. دارایی های ثابت

دارایی های ثابت، دارایی هایی هستند که در طول عمر استفاده شان در محل خود ثابت می مانند. این اقلام جز زیر ساخت های سازمان محسوب می شوند نمونه هایی از دارایی های ثابت عبارتند از دوربین، قفسه ها، ماشین آلات و تجهیزات متصل به ساختمان و …

برچسب اموال چیست؟

برچسب اموال

برچسب های دارایی برچسب هایی هستند که تجهیزات را با استفاده از شماره سریال منحصر به فرد، بارکد و سایر موارد مانند نام شرکت، لوگو و … مشخص می کنند. سریال یا بارکد درج شده روی برچسب اموال، جزئیات دارایی را در خود نگه می دارد. جزئیات شامل تاریخ تولید کالا، نام شرکتی است که کالا از آن خریداری شده است، قیمت تمام شده، عمر مفید، نام شخصی که به آن اختصاص داده شده است و سایر اطلاعات مهمی که در مورد دارایی مورد نظر ثبت کرد. امروزه اکثر برچسب های دارایی از بارکد برای سرعت بخشیدن به ورود اطلاعات خود و همچنین کاهش خطا استفاده می کنند.

برچسب اموال معمولا چسبندگی بسیار بالایی دارد و به راحتی از روی سطح جدا نمی شود، در صورتی هم که فردی اقدام به کندن یا جا به جایی برچسب اموال کند، برجسب به صورت کامل از روی سطح کنده نمی شود و بقایای آن تا میزان زیادی به جا بماند. برچسب ها اموال همچنین دارای خاصیت خرد شوندگی یا لایه شوندگی دارند.

کدام دارایی نیاز به لیبل اموال دارد؟

سازمان های مختلف استراتژی های متفاوتی در این زمینه دارند. برای مثال ادارات دولتی تمام اموال موجود در ادارات از منگنه و لوازم تحریر گرفته تا کامپیوترها و تجهیزات گران قیمت را لیبل گذاری می کنند. برخی از شرکت ها اقلامی را برچسب گذاری می کنند که دارای ارزش مالی خاصی هستند.

ضرورت درج بارکد در برچسب اموال

بارکد تکنولوژی است که ثبت اطلاعات را به صورت دقیق و سریع انجام می دهد. بارکدها با استفاده از دستگاه بارکدخوان یا بارکد اسکنر قابل قرائت هستند، اگرچه برای انجام اموری مانند اموالگردانی و خوانش بارکد روی برچسب اموال، باید از دستگاه هندهلد استفاده شود. دستگاه هندهلد یا موبایل کامپیوتر، یک رایانه قابل حمل است که حاوی نرم افزار اموال است و زمانی که کاربر، بارکد روی دارایی ها را اسکن می کند اطلاعات مربوط به ان روی صفحه نمایش، نشان داده می شود. اطلاعاتی از قبیل اینکه کالای مورد نظر در اختیار چه کسی بوده و یا حتی در چه شرایطی بوده است. از آنجا که بارکدها ثبت بدون خطای اطلاعات ارائه می دهند، خطاهای رونویسی دستی اطلاعات (خطای انسانی) کاهش پیدا می کند، آنها برای برچسب ها و برچسب های دارایی الزامی هستند. علاوه بر این، اسکنرهای بارکد جزئیات و اطلاعات موجود در بارکد را رمزگشایی می کنند و برای اهداف ردیابی و نگهداری، آنها را به طور کامل در پایگاه داده بررسی می کنند. بارکد درج شده روی برچسب اموال، دسترسی ایمن تری به سوابق و اطلاعات اقلام و دارایی ها را فراهم می کند.

برچسب های دارایی چگونه در مشاغل استفاده می شود؟

برچسب اموال به شما کمک می کند تا سرمایه خود را مدیریت کرده و تصمیم گیری آگاهانه در مورد موجودی فیزیکی و دارایی خود داشته باشید و همچنین تعمیر یا جایگزینی دارایی را آسان می کند. علاوه بر این، لیبل اموال برای ردیابی و جلوگیری از سرقت دارایی های سازمان ها و شرکت ها مفید است. وظایف اصلی برچسب اموال در ادارات و سازمان ها شامل موارد زیر است:

  • ردیابی تجهیزات: با استفاده از برچسب اموال بارکددار می توان دارایی های و اموال سازمانی را به دقت بالایی ردیابی است. برای مثال هر یک از کارکنان چه دارایی هایی در اختیار دارند و یا هر کدام از دارای های در کدام موقعیت سازمان وجود دارند.
  • کنترل موجودی: برچسب دارایی می تواند به انجام ممیزی دوره ای از دارایی ها کمک کرده و ارزش دارایی را در طول چرخه عمر آن محاسبه کند.
  • پیشگیری از سرقت: با استفاده از برچسب دارایی، به راحتی می توان هر ابزار ارزشمندی را به صاحب آن بازگرداند و از جابجایی اشتباه دارایی ها (داخلی در یک بخش یا بخش دیگر) جلوگیری کرد.
  • اطلاعات MRO: اسکن برچسب دارایی (به طور خاص با بارکد) می تواند به شما در آگاهی از دستورالعمل های تعمیر و برنامه های تعمیر و نگهداری از طریق پایگاه داده کمک کند.

نتیجه

استفاده از برچسب دارایی در جمع آوری اطلاعات مربوط به دارایی ها و ردیابی آنها به طور همزمان سریعتر، ارزان تر و دقیق تر از همه روش های قدیمی مورد استفاده عمل می کند. برچسب اموال با کیفیت حتی در سخت ترین محیط ها هم خوانا هستند. برای مثال برای محیط های کم نور و تاریک می توان از برچسب اموال شبرگ استفاده کرد تا با رفلکس نور بیشتر اسکنر راحت تر آن را قرائت کند. بنابراین می توان دارایی های فیزیکی را بدون هیچ گونه سردردی مدیریت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *