انواع ریبون: وکس، وکس رزین، رزین و سوپر رزین

انواع ریبون چاپ

ریبون (Ribbon) انتقال حرارتی نقش مهمی در فرآیند چاپ لیبل به عهده دارد. در نگاه اول ممکن است این طور بنظر بیاید که در مقایسه با چاپ حرارتی مستقیم، چاپ ریبونی یک هزینه اضافی به همراه دارد، اما در عمل اثبات شده است که کیفیت، کارایی و ماندگاری چاپ ریبونی در کل هزینه کمتری دارد. چاپ انجام شده با ریبون، ماندگاری و عمر بیشتری نسبت به چاپ حرارتی مستقیم دارد و تصویر چاپ شده در برابر حرارت و خراش محو یا مخدوش نمی شود. فناوری انتقال حرارتی با استفاده از ریبون کربنی حساس به گرما کار می کند، که هنگام عبور هد لیبل پرینتر از روی آن، ذوب می شود و تصاویر و متون را روی برچسب چاپ می کند. انتخاب ریبون مناسب به نوع لیبل و پرینتر مورد استفاده و همچنین نوع کاربری چاپ بستگی دارد. در ادامه تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد ریبون و انواع آن در اختیارتان قرار داده خواهد شد.

انواع ریبون

انواع ریبون

ریبون های حرارتی در انواع مختلفی وجود دارد: ریبون وکس، ریبون وکس رزین، ریبون رزین و ریبون سوپر رزین. از آنجایی که نوع مواد سازنده ریبون بر روی کیفیت چاپ اثر می گذارد باید به طور دقیق بررسی کنید کدام ریبون پاسخگوی نیازهای شماست. استفاده از ریبون حرارتی اشتباه، منجر به اتلاف وقت و صرف هزینه می شود.

ریبون وکس

ریبون حرارتی ساخته شده با وکس متداول ترین نوع ریبون انتقال حرارتی است. ریبون وکس نسبت به بقیه ریبون ها قیمت ارزان تری دارد. ریبون وکس نقطه ذوب پایینی دارد به همین دلیل برای چاپ هایی با ماندگاری کم مناسب است. این ویژگی باعث می شود که آنها یک انتخاب بهینه برای استفاده کوتاه مدت باشند. از ریبون حرارتی وکس به دلیل دوام پایین آن، به طور معمول روی لیبل های کاغذی استفاده می شود. این باعث می شود که آنها گزینه مناسبی برای برچسب هایی باشند که برای استفاده در محیط داخلی استفاده می شوند.

وکس رزین

ریبون وکس رزین دقیقاً مثل آنچه در نام آن توصیف شده است، ترکیبی از مواد وکس و رزین می باشد. ریبون وکس رزین، کمی گرانتر از ریبون با پایه تمام وکس است. افزودن رزین مانع محافظتی بر روی تصاویر و متن ها ایجاد می کند و باعث افزایش دوام در برابر لکه، خراش و سایش می شود. این امر ریبون وکس رزین را به گزینه ای مناسب برای چاپ برچسب هایی تبدیل می کند که ممکن است در معرض آب، تغییر دما و برخی مواد شیمیایی قرار بگیرند. از آنجا که ریبون حرارتی وکس رزین دوام بیشتری نسبت به ریبن وکس دارند، می توان آنها را به طور معمول برای چاپ روی لیبل، کاغذی و پی وی سی که دارای روکش و براق، مات یا ضد آب استفاده کرد.

ریبون رزین

ریبون انتقال حرارتی رزین در عین حال که گران است، مقاومت و دوام بسیار بالایی دارد. ریبون رزین بهترین انتخاب برای برچسب های است که در محیط های سخت و صنعتی در معرض نور شدید آفتاب و مواد شیمیایی قرار دارند. ریبون رزین برای دستیابی به بهترین کیفیت به سرعت چاپ پایین نیاز دارند اما در برابر خراش و لک مقاوم هستند. ریبون رزین می تواند در تماس با آب، چربی و روغن و همچنین تغییرات شدید دما مقاومت کند. ریبون رزین معمولا برای کارهای چاپی که به ماندگاری در کلاس بالا نیاز دارند، استفاده می شود.  ریبون رزین برای چاپ روی لیبل های پشت چسبدار PVC، متال، اموال و … به کار می رود.

ریبون سوپر رزین

ریبون سوپر رزین بالاترین درجه ماندگاری و مقاومت را دارا می باشد و حتی با حلال های شیمیایی مانند هگزان پاک نمی شود. ریبون سوپر رزین در دمای 40- تا 150 درجه سانتی گراد را دوام می آورد. ریبون سوپر رزین فقط برای موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

پیکربندی جوهر

پس از تعیین اینکه کدام نوع ریبون پاسخگوی نیازهای شماست، باید سازگاری ریبون با لیبل پرینتر خود را در نظر بگیرید. هر مدل پرینتر لیبل زنی ویژگی خاص خود را دارد و ساز و کار چاپ آن متفاوت است. ریبون انتقال حرارتی را با توجه به جهت قرارگیری جوهر آن به دو دسته می توان دسته بندی کرد: داخلیCoated Side  In (CSI)  و خارجی Coated Side Out (CSO). این دسته بندی به این معنی است که جوهر در داخل ریبون قرار دارد یا در خارج آن. این ویژگی نحوه پیچیدن و تغذیه ریبون از طریق پرینتر را تعیین می کند و بر نحوه چاپ تأثیر می گذارد. بسته به نوع لیبل پرینتر ریبون مناسب را انتخاب کنید.

ترفند آسان برای تشخیص اینکه ریبون CSI است یا  CSO
یک تکه نوار چسب را روی ریبون بچسبانید. به سادگی یک برچسب را به بیرون رول نوار حرارتی بچسبانید. اگر جوهر به برچسب بچسبد، نوار CSO است. در غیر این صورت، نوار CSI است.

اندازه ریبون

مهم است که اندازه ریبون با ابعاد برچسب هایی که استفاده می کنید، سازگار باشد. یعنی ریبون کمترین میزان پرتی را داشته باشد. در حال باید به این نکته نیز توجه داشت که نباید بخش زیادی از هد نیز خالی بماند، این کار باعث می شود گرما در هد باقی بماند و آسیب ببیند. دانستن فرمول انتخاب ریبون باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود. هنگام انتخاب ریبون با سایز سازگار به نکات زیر توجه کنید:

  • عرض: برای اینکه کمترین هدر رفت را داشته باشید باید نزدیکترین عرض ریبون به برچسب را انتخاب کنید. برای مثال اگر می خواهید روی برچسب دو ردیفه 25×34 میلمتر چاپ بگیرید باید از ریبون با عرض 80 سانتی متر استفاده کنید.
  • طول: طول ریبون حرارتی طولانی تر از یک رول برچسب است. این بدان معنی است که زمان کمتری برای تغییر ریبون بین کارهای چاپ نیاز است و حداکثر بهره وری به این ترتیب امکان پذیر خواهد بود. بسته به طول ریبون، به طور معمول می توانید 2 الی 3 رول لیبل چاپ بگیرید. طول ریبون به طور معمول 75، 300 و 450 متر می باشد. لیبل پرینترهای صنعتی می توانند ریبون با طول 450 متر را در خود جای دهد.
  • اندازه بوبین: لیبل پرینترهای صنعتی از ریبون با بوبین استاندارد 1 اینچ استفاده می کنند در حالیکه برای چاپگرهای رومیزی از ریبون با بوبین 0.5 اینچ مناسب است.

ریبونNear Edge

چاپ Near Edge فناوری است که در آن هد به جای موقعیت افقی در یک زاویه قرار دارد. در این زاویه، عناصر گرمایشی در لبه هد جایی که هد با ریبون و سطح در تماس هستند، قرار می گیرند. برای این نوع خاص از هد، باید از یک ریبونNear Edge  استفاده کرد. این فناوری باعث می شود، فرآیند چاپ سریع تر انجام شود و می توان روی لیبل های ضخیم تر نیز چاپ را انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *