لیبل پرینتر (راهنمای خرید چاپگر بارکد)

رهنمای خرید لیبل پرینتر

لیبل پرینتر (Label Printer) یا چاپگر برچسب، یک از تجهیزات اصلی در پیاده سازی سیستم های مبتنی بر بارکد می باشد. در صورتی که پرینتر لیبل زن، چاپ با کیفیتی را ارائه دهد، ردیابی و پیگیری کالا عملا غیر ممکن می شود و تمام زمان و هزینه هایی که صرف شد، هدر می رود. از این رو باید با شناخت دقیق از نیازهای خود به دست آورد و بر اساس آن چاپگر لیبل مناسب را انتخاب کرد. در این مقاله کلیه اطلاعاتی که در مورد لیبل پرینترها نیاز دارید از جمله نحوه کارکردشان و راهنمای خرید در اختیارتان قرار داده خواهد شد.

رهنمای خرید لیبل پرینتر

انواع لیبل پرینتر

لیبل پرینترهای را با توجه به قدرت و ابعادشان می توان به سه گروه لیبل پرینتر رو میزی، نیمه صنعتی، صنعتی و پرینتر کمری دسته بندی کرد.

  • لیبل پرینتر رومیزی: چاپگرهای لیبل رومیزی ابعاد کوچکی و وزنی حدود یک الی دو کیلوگرم دارند و به راحتی در صورت نیاز می توان آن را جا به جا کرد. اگر روزانه به تعداد کمی برچسب نیاز داشته باشید، عملکرد قابل قبول و خوبی دارند. این پرینترها برای دفتر مناسب هستند. این چاپگرها روزنه حدود 4 الی 5 هزار لیبل چاپ می گیرند.
  • پرینتر لیبل نیمه صنعتی: لیبل پرینترهای نیمه صنعتی نسبت به پرینتر رومیزی ظرفیت چاپ بالاتری دارد، همچنین ابعاد و وزن بیشتری نیز دارا می باشد.
  • پرینتر لیبل زن صنعتی: لیبل پرینتر صنعتی دارای قدرت و ظرفیت چاپ بسیار بالایی است و روزانه تا حدود 20 هزار لیبل پرینت می گیرد. برای انبارهای صنعتی و خطوط تولید با حجم کاری زیاد لیبل پرینترهای صنعتی گزینه مناسب و ایده آلی هستند.
  • پرینتر کمری: پرینترهای کمری معمولا برای چاپ برچسب در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می گیرند. هنگامی که لیبل کالایی مخدوش شده باشد و یا از روی کالا کنده شده باشد، انباردار بلافاصله با استفاده از پرینتر کمری خود یک برچسب جایگزین پرینت می گیرد.

نحوه کار لیبل پرینتر

پرینترهای لیبل از دو مکانیزم برای چاپ برچسب استفاده می کنند، مکانیزم چاپ انتقال حرارتی (چاپ با ریبون) و مکانیزم چاپ حرارتی مستقیم (چاپ بدون ریبون)

  • چاپ حرارتی مستقیم: چاپ حرارتی مستقیم از برچسب های حساس به گرما استفاده می شود، بنابراین به جوهر نیاز ندارد. این لیبل ها زمانی که توسط هد طبق الگوی مورد نظر از آنجا که در چاپ مستقیم حرارتی از ریبون استفاده نمی شود، متن روی برچسب ماندگار نیست و با گذشت زمان به دلیل سایش، تابش نور آفتاب و .. محو می شود. با این حال، در صورتی که کاربری بلند مدت مد نظر نباشد این موضوع مشکلی ایجاد نمی کند.
  • چاپ انتقال حرارتی: در روش انتقال حرارتی بین هد لیبل پرینتر و برچسب ریبون قرار می گیرد. گرمای هد ریبون را مطابق با تصویر مورد نظر روی برچسب ذوب می کند. بسته به جنس ریبون دما و فشار هد قابل تنظیم است، برای مثال برای چاپ لیبل با استفاده از ریبون وکس به گرمای زیاد هد نیاز نیست زیرا وکس به دمای بالایی برای ذوب شدن نیاز ندارد. اما هرچه درصد رزین ریبون بیشتر شود دما و فشار بیشتری برای ذوب شدن ریبون نیاز است.

لیبل پرینترهای صنعتی، نیمه صنعتی و رومیزی با استفاده از هر دو مکانیزم می توانند، فرایند چاپ برچسب را انجام دهند، اما پرینترهای کمری همانطور که گفته شد فقط قادر به چاپ با روش حرارتی مستقیم هستند. روش چاپ حرارتی مستقیم فشار زیادی به هد لیبل پرینتر می آورد و عمر آن را کم می کند، بنابراین بهتر است فقط در صورت نیاز از این روش استفاده شود.

راهنمای خرید پرینتر لیبل زن

خرید لیبل پرینتر

در ادامه موارد مهمی که هنگام خرید لیبل پرینتر باید مد نظر داشته باشید شرح داده خواهد شد:

ابعاد چاپ

عرض لیبل هایی که برای محصولات و کارتن های بسته بندی خود مد نظر دارید را مشخصات لیبل پرینتر مقایسه کنند. پرینترهای لیبل زن صنعتی معمولا محدودیتی برای این مورد ایجاد نمی کنند اما هنگام خرید پرینترهای رومیزی به این مورد دقت کنید. قطر بوبین رول لیبل را نیز بررسی کنید. پرینترهای روی میزی معمولا فقط برای بوبین های کوچک که قطر آنها حدودا 4.5 سانتی متر است مناسب هستند. اما برای چاپگر برچسب صنعتی بهتر است از برچسب های 76 میلی متری استفاده کنید تا مجبور نباشید اغلب رول ها را عوض کنید.

وضوح و سرعت چاپ

در هر جایی که تقاضا وجود داشته باشد، عرضه نیز وجود دارد، همین امر باعث شده است که لیبل پرینترهای مختلف با وضوح و یا رزولوشن چاپ مختلفی در بازار عرضه شوند. این بدان معنی است که دامنه قیمت  پرینترهای لیبل زن و اختلاف در کیفیت متفاوت است. با خرید هر کالایی، مهم است که بین قیمت و کیفیت معامله کنید. هنگام خرید لیبل پرینتر، وضوح (Resolution)  که با واحد dpi در دفترچه و فایل مشخصات لیبل پرینتر ذکر شده است، را بررسی کنید. رزولوشن برای کیفیت بارکد و بنابراین خوانایی برچسب ها است. چاپگر های لیبل معمولا دارای رزولوشن 203، 300 و 600dpi در بازار موجود هستند. سرعت چاپ نیز طبیعتا تعیین می کند که برچسب های شما به چه سرعت چاپ می شوند. همانطور که می توانید تصور کنید، چاپگر برچسب معمولی کندتر از چاپگر برچسب صنعتی چاپ می کند با محاسبه تعداد لیبل های مورد نیاز در طول روز می توانید مشخص کنید چه نوع پرینتر لیبل زنی پاسخ گوی نیازهای شماست.

امکانات سخت افزاری

در بعضی از دستگاه‌های لیبل پرینتر، ریواندر جهت رول کردن لیبل‌های پرینت گرفته شده و یا کاتر برای برش زدن لیبل‌ها قرار داده شده است، این آپشن‌ها و امکانات برای افزایش سرعت و سهولت چاپ در لیبل پرینتر تعبیه شده‌اند. اگرچه می‌توان روایندر و کاتر را به صورت مجزا نیز تهیه کرد.

اتصال بین چاپگر و نرم افزار

همچنین خوب است که چگونگی اتصال پرینتر لیبل زن به کامپیوتر را بررسی کنید. اکثر چاپگرهای برچسب از طریق USB متصل می شوند، اما برخی از آنها می توانند از طریق پورت سریال (RS-232)، پورت موازی یا اترنت نیز با کامپیوتر ارتباط برقرار کنند. همچنین مدل هایی وجود دارد که می توانند با استفاده از Wi-Fi یا بلوتوث نیز به کامپیوتر یا هر دستگاهی برای دریافت دستور چاپ متصل شوند. این امر محدودیت های مکانی را تا حد نسبتا خوبی از بین می برد. در آخر، باید درایورهای موجود برای لیبل پرینتر خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، همه چاپگرها به طور پیش فرض شامل درایورهای رسمی Mac نیستند. این لزوما به این معنی نیست که شما نمی توانید از چاپگر برای Mac استفاده کنید، اما برای این کار باید برنامه جداگانه ای نصب کنید.

بهترین لیبل پرینتر

کمپانی های مختلفی لیبل پرینتر تولید و عرضه می کنند، از میان برند های موجود در برند تی اس سی TSC، زبرا Zebra  و  بیکسیلن Bixolon عملکرد قابل قبولی ارائه داده اند.

لیبل پرینتر زبراZebra

برند Zebra مدل های متنوعی از لیبل پرینتر را ارائه می دهد از جمله ZT410، ZM400 و …. این پرینتر لیبل زن برای چاپ برچسب هایی از عرض 25 تا 104 میلی متر مناسب است و تا 127 میلی متر در ثانیه چاپ می کند. درایور رسمی برای Mac وجود ندارد، اما می توان از یک برنامه خارجی برای نصب درایور استفاده کرد.

لیبل پرینتر TSC

کمپانی TSC محصولات با کیفیتی با قیمت مناسب تری نسب به زبرا ارائه داده است. جنس بدنه پرینتر لیبل زن تی اس سی طوری است که مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط سخت محیطی دارد. این چاپگر برچسب امکانات سخت افزاری و نرم افزاری متنوعی به کاربران ارائه می دهد.

چاپگر لیبل بیکسیلون (Bixolon)

برند بیکسیلون نیز مدل های مختلفی از لیبل پرینتر رومیزی و صنعتی به بازار عرضه کرده است. مقاومت و عملکرد این برند نسبت به قیمت مقرون به صرفه آن مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *