انواع لیبل پشت چسبدار (برچسب بارکد)

انوع لیبل پشت چسبدار

لیبل های پشت چسبدار به منظور بارکد گذاری و شناسنامه دار کردن محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. برچسبها از جنس های مختلفی موجود هستند که هرکدام برای مصارف ویژه ای مناسب هستند. ماندگاری و مقاومت لیبل های بارکد در شرایط مختلف با توجه به جنس شان متفاوت است. در ادامه توضیحات لازم برای آشنایی بیشتر با لیبل های پشت چسبدار در اختیارتان قرار داده خواهد شد.

اجزا لیبل

برچسب های بارکد عمدتا از سه لایه زیره، چسب و رویه تشکیل شده است:

  • زیره: زیره لیبل معمولا از جنس سیلیکون است که ضخامت آن حدود 60 الی 75 میکرون می‌باشد. در صورتی که ضخامت زیره لیبل زیاد باشد ممکن است لیبل پرینترهای رومیزی قادر به چاپ برچسب نباشند چون سنسور نمی‌تواند فاصله بین دو برچسب را شناسایی کند.
  • چسب: لیبل‌ها در دو نوع هاتملت (Hotmelt) و آکرونال (Acronal) موجود هستند. چسب‌های هاتملت با بالا رفتن دما خاصیت چسبندگی بیشتری پیدا می‌کند در حالیکه چسب‌های آکرونال با پایین آمدن دما چسبدگی‌شان روی سطح بیشتر می‌شود.
  • رویه: عملیات چاپ روی رویه لیبل انجام می‌شود. ضخامت رویه لیبل ها معمولا بین 60 تا 80 میکرون می باشد.

لیبل کاغذی

انوع لیبل پشت چسبدار

لیبل کاغذی یک لیبل بسیار مقرون به صرفه محسوب می شود که از جنس گلاسه، نیمه گلاسه (آرت) و مات می باشد. برچسب کاغذی عموما برای کاربردهای کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد. لیبل کاغذی برای سطوح مقوایی و پلاستیکی مناسب است و به خوبی روی سطح چسبانده می شود. ریبون مناسب برای چاپ روی برچسب کاغذی ریبون وکس و یا وکس رزین می باشد. ریبون وکس ماندگاری کمتری دارد و در صورتی که چاپ بلند مدت تری مد نظر باشد بهتر است از ریبون وکس رزین استفاده شود. برای دوام بیشتر دقت شود لیبل کاغذی در معرض دمای زیاد، رطوبت، سایش و مواد شمیایی قرار نگیرد.

برچسب PVC یا صدفی

لیبل پی وی سی از جنسی نوعی پلاستیک به نام پلی وینیل کلراید (Polyvinyl chloride) می باشد که به اسم های صدفی، PP،PE،PET،PVC شناخته می شود. لیبل PVC تا دمای 80 درجه سانتی گراد را تحمل می کند و از روی سطح بلند نمی شود. لیبل پی وی سی، کشسانی بسیار بالایی دارد و نمی توان به سادگی آن را پاره کرد. علاوه بر تمام این ویژگی ها برچسب صدفی ضد آب است و برای سطوح پلاستیکی بهترین گزینه محسوب می شود. لیبل پی وی سی در دو نوع کم چسب و پر چسب موجود است. نوع کم چسب آن برای مصارف آزمایشگاهی مناسب است زیرا، علاوه بر اینکه مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت دارد، زمانی که از سطح جدا می شود ردی از آن باقی نمی ماند.

لیبل متال

لیبل متال از جنس آلیاژ آلومینیوم است و یکی از بادوام ترین و گران ترین برچسب ها به حساب می آید. دوام این لیبل پشت چسبدار بسیار بالا است و بازه دمایی 40- تا 220 درجه سانتی گراد را تحمل می کند. لیبل متال دچار پارگی نمی شود و چسبندگی بسیار زیادی روی سطح دارد به طوریکه بعد از گذشت 24 ساعت، جدا کردن آن تقریبا غیر ممکن می شود. علاوه بر این، برچسب نقره ای متال در برابر اشعه UV، مواد شوینده، نور مستقیم آفتاب، رطوبت و حلال های شیمیایی مانند الکل مقاوم است. برای چاپ روی لیبل متال از ریبون رزین و سوپر رزین استفاده می شود. لیبل متال نسبت به سایر برچسب ها قیمت بالاتری دارد و معمولا برای صنایع الکترونیکی، لوازم خانگی و …. مورد استفاده قرار می گیرد.

لیبل اموال

لیبل امواللیبل اموال یا لیبل گچی برای برچسب گذاری اموال و دارایی های موجود در یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. برچسب اموال نسبت به سایر برچسب ها چسبندگی بسیار بالایی روی  سطح دارد و از ویژگی های اصلی آن این است که هنگام جدا کردن آن از روی سطح رد آن باقی می ماند یعنی خاصیت خرد شوندگی دارد. به این ترتیب نمی توان برچسبی که روی یک کالا یا asset چسبانده شده است را جدا کرد یا آن را روی اقلام دیگر چسباند.

  • لیبل شبرنگ: لیبل های اموال شبرنگ یا اکریلیک به گونه ای است که نور را به خوبی منعکس می کند به همین دلیل برای محیط هایی که نور و روشنایی خوبی ندارند گزینه مناسبی محسوب می شود.
  • لیبل پشت چسبدار لایه شونده: برچسب های لایه شونده از جنس فایبر هستند و ساختارشان به گونه ای است که هنگام جدا شدن از روی سطح لایه لایه می شوند و به طور کامل از روی سطح جدا نمی شوند.

لیبل امنیتی void

برچسب امنیتی وید void برای موارد امنیتی و پلمپ محصول عمدتا مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که لیبل امینتی وید را از روی سطح جدا کنید، علامت VIOD روی سطح باقی می ماند. به الصاق این برچسب روی محل مناسب در بسته محصول، می توان به مصرف کننده اطمینان داد که محصول پلمپ بوده و کسی به جز او آن را باز نکرده است.

لیبل ترنسپرنت یا شیشه ای

لیبل ترانسپرنت (Transparent)، یک برچسب شفاف و شیشه‌ ای است که پس از چاپ از هر دو طرف نوشته های آن قابل رویت است. از لیبل پشت چسبدار ترانسپرنت روی سطوح شیشه ای، پلاستیکی، پلی اتیلن و …   در صنایع آرایشی و بهداشتی و مواد شوینده استفاده می شود. برای چاپ روی لیبل شیشه ای از ریبون وکس رزین یا رزین استفاده می شود. تنها چالش که هنگام چاپ روی برچسب شیشه ای با آن مواجه می شوید این است که لیبل پرینتر نمی تواند فاصله بین لیبل ها را تشخیص دهد. برای این منظور باید از علامت چاپی بین برچسب ها استفاده کرد.

لیبل هولوگرام

لیبل های پشت چسبدار هولوگرام با یک تکنولوژی ویژه ای تولید می شوند تا زیر نور، تصاویر رنگی ایجاد کنند. برچسب های هولوگرام طیف گسترده ای از نور را نشان می دهد. لیبل هولوگرام به دلیل وجود تصاویر رنگی سه بعدی، غیر قابل کپی و تولید با روش های دیگر است.

برچسب قرعه کشی

برای چاپ لیبل قرعه کشی با توجه به سطحی که قرار است لیبل روی آن الصاق شود می توان از لیبل کاغذی، لیبل PVC، برچسب متال استفاده کرد. نکته مهم در برچسب های قرعه کشی کدی است که روی آن چاپ می شود. برای حفظ امنیت کد، معمولا یک لایه اسکرچ روی آن را می پوشاند تا مصرف کننده نهایی فقط بتواند با خراشیدن لایه اسکرچ به کد قرعه کشی دسترسی داشته باشد.

برچسب اصالت

لیبل اصالت به منظور جلوگیری از قاچاق کالاهای سلامت محور مورد استفاده قرار می گیرد. لیبل اصالت از جنس کاغذی بوده و به رنگ سفید با حاشیه زرد می باشد. مانند لیبل های قرعه کشی، روی کد اصالت درج شده در لیبل اصالت نیز یک لایه طوسی رنگ اسکرچ قرار می گیرد. لیبل خام اصالت به صورت تک ردیفه، دو ردیفه الی 6 ردیفه موجود است. معمولا برای بالا رفتن سرعت چاپ و جلوگیری از هدر رفتن ریبون از لیبل های اصالت 5 الی 6 ردیفه استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *