راهنمای خرید هندهلد (موبایل کامپیوتر)

راهنمای خرید هندهلد

کارکنان در خرده فروشی ها، انبارهای کوچک و بزرگ و خطوط تولید نیاز دارند به اطلاعات مهم و اصلی سیستم، دسترسی آنلاین داشته باشند و همچنین باید بتوانند اطلاعات دقیق را در زمان واقعی ثبت و ذخیره کنند. تجهیز کارکنان انبار به دستگاه هندهلد این امکان را فراهم می کند تا در عین حال که آزادانه در محیط حرکت می کند بتوانند به سیستم میزبان نیز متصل شوند و اطلاعات را به آن منتقل کنند و به این ترتیب سیستم مدیریت انبار و یا زنجیره تامین به روز شود.

هندهلد (PDA) چیست؟

راهنمای خرید هندهلد

دستگاه هندهلد، یک کامپیوتر کوچک و قابل حمل است که به یک اسکنر بارکد نیز مجهز شده است. این دستگاه از طریق اتصال بلوتوث و Wi-Fi به سایر سیستم ها و دستگاه ها متصل می شود و ارتباط برقرار می کند. طراحی و ساخت دستگاه های دیتاکالکتور به گونه ای است که عملکرد دستگاه در محیط های سخت صنعتی مختل نمی شود و مقاومت خوبی ارائه می دهد. به کمک دستگاه جمع آوری کننده اطلاعات، کارکنان انبار آزادانه می توانند در محیط حرکت کنند و اطلاعات مهم مربوط به عملیات های جاری را در نرم افزار به صورت آنلاین ثبت کنند.

سیستم عامل دستگاه پرتابل

دستگاه های جمع آوری کننده اطلاعات با دو سیستم عامل ویندوزی (Windows® Embedded) و اندرویدی (Android) موجود هستند. تلاش برای به روز رسانی دستگاه های پرتابل Windows® Embedded Handheld به اندروید موضوع مهمی در صنعت رایانش موبایل است. دلایل زیادی وجود دارد که محبوبیت Android را در انبار افزایش داده است که در ادامه به سه مورد آن اشاره خواهیم کرد.

  • زمان بازنشستگی هندهلدهای ویندوزی فرا رسیده است. دیگر هیچ گونه به روز رسانی، پشتیبانی یا وصله امنیتی برای این سیستم عامل وجود ندارد. ادامه استفاده از رایانه همراه ویندوزی پس از تاریخ پایان منجر به آسیب پذیر شدن دستگاه های شما در برابر هک شدن شبکه و داده های شما خواهد شد.
  • امروزه فقط چهار درصد از رایانه های سازمانی سازگار با ویندوز 10 ارائه می شوند و توسعه دهندگان سخت افزار سخت افزار امروزه، عمدتا اندروید را به عنوان سیستم عامل مورد نظر خود انتخاب می کنند. تولیدکنندگانی مانند هانیول (Honeywell) حتی تا آنجا پیش رفته اند که تلاش می کنند چندین دستگاه خود را تحت برنامه توصیه شده Android Enterprise تأیید کنند. این برنامه تحت هدایت Google برای سهولت در انتخاب، استقرار و مدیریت دستگاه ها و خدمات سازمانی طراحی شده است.
  • سیستم های اندروید کاربر پسند است و انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد. اندروید یک سیستم عامل منبع باز (Open Source) است که دارای یک فروشگاه برنامه، یک شبکه جهانی از توسعه دهندگان و هر تعداد منبع با کد نمونه است تا روند انتقال را ساده تر و در عین حال مقرون به صرفه تر کند. علاوه بر این، معمولا کاربران از قبل از طریق تلفن همراه خود با سیستم اندروید آشنا شده اند. افزایش سطح راحتی و به حداقل رساندن زمان لازم برای آموزش کارکنان نیز یکی دیگر از ویژگی های سیستم عامل دستگاه های اندرویدی می باشد.

اندروید یک سیستم عامل امن و درجه یک است. تولیدکنندگان صنعت سرمایه گذاری های قابل توجهی انجام داده‌اند تا از سازگار بودن دستگاه هایشان با اندروید اطمینان حاصل کنند و این امر به تصمیم گیری برای ایجاد سوئیچ می افزاید.

بهترین برند موبایل کامپیوتر

کمپانی های زیادی در کشورهای مختلف دنیا در طراحی و تولید دستگاه های هندهلد با هم رقابت می کنند. برخی از این کمپانی ها مانند شرکت هانیول (Honeywell) در این رقابت، با اختلاف زیادی نسبت به بقیه پیشرو است و دستگاه های هندهلد با ویژگی ها و قابلیت های متنوعی برای شرایط محیطی مختلف به بازار عرضه کرده است. برندهای دیتاکالکتور موجود در بازار:

  • هندهلد هانیول (Honeywell): در میان موبایل کامپوترهای برند هانیول، مدل های Ck75، CN75 و EDA51 مدل های پرفروش و پر طرفداری هستند.
  • دیتاکالکتور دیتاکالکتور (Datalogic): دیتالاجیک نیز یکی از شرکت های معتبر ارائه دهنده محصولات شناسایی و ثبت اطلاعات می باشد که 40 سال در این زمینه فعالیت دارد.
  • موبایل کامپیوتر جنم (Janam): Janam Technologies LLC یک کمپانی طراحی و ساخت موبایل کامپیوترهای صنعتی می باشد. موتور اسکنی که شرکت جنم در دیتاکالکتور های خود به کار می برد موتور اسکن هانیول می باشد.
  • دستگاه پرتابل یورو (Urovo)
  • دستگاه هندهلد کچول (Catchwell)

قیمت هندهلد

با توجه به اینکه دستگاه های پرتابل از خارج از کشور وارد می شوند، قیمت آنها بر اساس قیمت ارز تعیین می شود. برای اطلاع از قیمت روز دستگاه های هندهلد با واحد فروش رای دانا سیستم تهران تماس بگیرید. کارشناسان ما علاوه بر اینکه به شما کمک می کنند با توجه به شرایط و نیازهای تان بهترین انتخاب را داشته باشید، شما را از قیمت روز دستگاه های هندهلد آگاه می کنند.

راهنمای خرید هندهلد

دستگاه جمع اوری کننده اطلاعات

هنگام خرید هندهلد باید قبل از هر چیزی شرایط محیطی (دما، نور، رطوبت و…)، نیازها و بودجه خود را بررسی کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشد. هنگام بررسی مشخصات دستگاه موبایل کامپیوتر حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سیستم عامل (Operating System): سیستم عامل دستگاه باید با سیستم های نرم افزاری مدیریت انبار داشته باشد.
  • حافظه (Memory): حافظه RAM و Flash از جمله مواردی است که در کاتالوگ (Datasheet) ذکر می شود، بهتر است دستگاهی انتخاب کنید که حافظه RAM و FLASH آن فضای مناسبی فراهم کند.
  • دمای کار (Operating Temperature): دمای محیط نیز یک چالش محسوب می شود. معمولا دستگاه ها در دمای محیط معمولی (0 تا 40 درجه سانتی گراد) بدون اختلال کار می کنند. اما در محیط های بسیار گرم و محیط های بسیار سرد مثل سردخانه ها به دستگاه هایی نیاز است که عملکردشان مختل نشود و مخصوص این محیط ها طراحی و ساخته شده باشند.
  • توانایی اسکن سیمبولوژی: نوع کد و فاصله اسکن را در نظر بگیرید. اسکنرهای تصویربردار دو بعدی برای هر نوع اسکن بارکد مناسب است در صورتی که موتورهای اسکن بارکد خطی فقط برای بارکدهای 1 بعدی مناسب هستند. اگر می خواهید از فاصله طولانی اسکن کنید، به دنبال دستگاهی با قابلیت Advanced Long Range یاExtended Range باشید. این اسکنرها می توانند با اسکن لیزری یا تصویربرداری بارکد 2 بعدی را از فاصله 13 تا 15 متر بخوانند.
  • ضربه پذیری (Drop): آیا می دانید افتادن علت اصلی آسیب به رایانه های موبایل است؟ دستگاه های هندهلد صنعتی می توانند در شرایط سخت کار کنند. اگر دستگاه PDA از دست شما بیافتد، روی یک سطح نرم مانند فرش فرود می آید یا روی سطحی مانند بتن؟ اگر کف محیط کار شما سخت و بتنی است به دنبال یک موبایل کامپیوتر با ضربه پذیری بالا باشید.
  • درجه آب بندی محیطی (IP): آیا سطح بالایی از گرد و غبار در انبار شما وجود دارد؟ خاک اره یا سایر ذرات کوچک چطور؟ اگر پاسخ مثبت است، حتما به سطح حفاظت از نفوذ (IP) دستگاه هندهلدی که مد نظر دارید نگاهی بیندازید. همچنین اگر محیط انبار شما مرطوب است و امکان خیش شدن دستگاه وجود دارد، باید هندهلدی انتخاب کنید که در برابر آب مقاوم باشد. برای به حداکثر رساندن احتمال مقاومت ماندن دستگاه از این عناصر، به دنبال رتبه بندی IP حداقل 68 باشید.
  • صفحه کلید و صفحه نمایشگر: هندهلدها در دو مدل فول تاچ و صفحه کلید دار موجود هستند. اگر کارکنان شما نیاز به تایپ اعداد دارند، دستگاه پرتابل صفحه کلیددار با طراحی آرگونومیک گزینه بهتری برای شما محسوب می شود. اگر کاربر هنگام تایپ کردن روی دستگاه غالباً از دستکش استفاده می کند، شما به یک دیتاکالکتور با کلیدهای بزرگتر نیاز دارید. هر مورد دیگری را که ممکن است روی اندازه یا موقعیت مکانی کلیدها برای کاربران دستگاه تأثیر بگذارد، در نظر بگیرید.
  • ابعاد و وزن: در صورتی که وزن و ابعاد دستگاه جمع آوری کننده اطلاعات از یک حدی بزرگتر باشد، حمل آن در کل روز برای اپراتور خسته کننده و آزار دهنده خواهد شد. توجه کنید که می توان از هندهلدهایی استفاده کرد که بر روی مچ قرار می گیرند، حسن این دستگاه ها در این است که کاربر به راحتی و بدون محدودیت می تواند به سایر فعالیت های خود برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *