تست برچسب بارکد

تست لیبل بارکد

تست برچسب بارکد موضوعی قابل توجه است. زیرا برچسب های بارکد به طور فزاینده ای در محیط‌های سخت برای برنامه هایی مانند پروژه های یکپارچه سازی سیستم ها مدیریتی به کار می روند. با اختراعات جدید در دنیای فناوری اسکن با نمادها و تکنیک های پیشرونده، اطلاعات بسیار زیادی را می توان در بارکد ذخیره کرد تا نیازهای کاربران برآورده شود. به طور کلی انتظار می رود بارکدها اطلاعات را بدون هیچ گونه خطا و تاخیری ارائه دهد.

موفقیت یک سیستم برچسب گذاری بارکد به یک سری عوامل بستگی دارد. ارزیابی محیطی که قرار است برچسب بارکد در آن استفاده شود، سنجش مقاومت برچسب در برابر بدترین نوع شرایطی که ممکن است برچسب در محیط با آن روبرو شود. و همچنین بررسی روش های موجود برای جمع آوری داده ها بسیار مهم است. اگر برچسب بارکد در طول هر یک از این بررسی ها خراب شود. به معنی شکست پروژه خواهد بود. این امر مستلزم بازگشت به جمع آوری دستی داده ها، اتلاف وقت، تلاش و سرمایه است و همچنین روحیه کارکنان را نیز پایین می آورد. بنابراین برای تست برچسب بارکد، انجام چند بررسی که در زیر مورد بحث قرار می گیرد، مهم است:

تست لیبل بارکد

تست برچسب در برابر گرما

 برچسب های بارکد عمدتاً از مواد ترموپلاستیک از جمله چسب های حساس به فشار و پلاستیک تشکیل می شوند. چسب ها در برابر حرارت زیاد با نرم شدن و از دست دادن استحکام برای اتصال دو طرف واکنش نشان می دهند. بنابراین چسب، صرف نظر از اینکه چقدر لایه نازک باشد، ترشح می کند. و در نتیجه آن برچسب لیز می خورد یا آویزان می شود. این کار بارکد را معیوب می کند و منجر به خواندن نادرست بارکد می شود.

برچسب های حرارتی مستقیم همچنین به گرما و نور خورشید حساس هستند. جوهر انتقال حرارتی زمانی که در معرض گرمای شدید قرار می گیرد نرم می شود و مستعد نشتی است. بیشترین آسیب زمانی ایجاد می شود که برچسب ها به طور مداوم برای مدت زمان طولانی در معرض گرما قرار گیرند. در این شرایط در مقایسه با  قرار گرفتن کوتاه مدت برچسب در معرض گرما فشار بیشتری به آن وارد می شود. بنابراین بهتر است حداکثر دمایی که برچسب ها می توانند در معرض آن قرار گیرند و تا آن زمان مقاوم باشند را حتما بررسی کنید.

تست سرما

شرایط سرد ممکن است به پایین بودن دمای سطح در جایی که برچسب بارکد اعمال می شود اشاره داشته باشد یا دمای محیطی که برچسب در آن قرار دارد. هنگامی که یک برچسب در دمای اتاق روی سطح سرد اعمال می شود، تفاوت در دو دما باعث می شود برچسب قابلیت چسبندگی خود را از دست بدهد. و به پیوند آن با سطح تحت تأثیر قرار گیرد. چسب ها معمولاً در شرایط سرد بسیار ضعیف می شوند. برای این کار باید از برچسب هایی که دارای چسب آکرونال که مخصوص دماهای پایین است استفاده شود. این موارد به ویژه در برچسب گذاری مواد غذایی اهمیت ویژه ای پیدا می کنند. زیرا در محیطهای سرد نگهداری می شوند، جایی که دما در حدود 10 درجه فارنهایت یا کمتر نگهداری می شود و استحکام چسبندگی در این دما باید تضمین شود.

نورهای روشن

 نورهای شدید یا انعکاس نور خورشید صبحگاهی می تواند افراد را برای چند ثانیه کور کند. به طور مشابه، اسکنرها را می توان با بازتاب نور از سطح برچسب کور کرد. به همین دلیل برچسب ها دارای سطحی مات هستند تا این بازتاب نور را به حداقل برسانند. مشکلات اسکن را می توان با کم کردن نورهای محیط به حداقل رساند.

علاوه بر این عمر برچسب بارکد را می توان به میزان قابل توجهی افزایش داد، اگر علاوه بر استفاده از مواد بیرونی مانند پلی استر همراه با چسب های اکریلیک، برچسب ها با صفحه نمایش UV نیز لمینت شوند. پیامد آن نمای بیرونی بادوام خواهد بود که از به حداقل رساندن نور مستقیم خورشید نیز بهره می برد.

کاربردهای سایشی بالا

در کاربردهای خاص، احتمال ساییدگی روی برچسب ها زیاد است. در چنین مواردی بهتر است از برچسب های بارکد متال استفاده شود. انواع مختلفی از برچسب های بادوام با فیلم هایی مانند پلی استر، تفلون، پلی پروپیلن، تدلار، کپتون و پلی آمید موجود است که ثابت می کند در سخت ترین محیط های خارجی برچسب دوام می آورد.

تست لیبل در برابر رطوبت

بسیار متداول است که برچسب ها به طور مستقیم در معرض رطوبت قرار بگیرد. یا در محیطی با رطوبت بالا روی محصول چسبانده شود. یک برچسب که با یک لایه محافظتی پوشش داده شده است مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارند. برچسب هایی که پوشش مقاومتی دارند، حتی در صورتی که در آب نیز غوطه ور شوند نیز آسیب نمی بینند. چسب های خاصی نیز در دسترس هستند. که وقتی در آب خیس می شوند استحکام بیشتری پیدا می کنند.

مقاومت حلال

مقاومت لیبل در برابر حلال ها نیز باید با بررسی لبه های برچسب تأیید شود. برخی از حلال ها روی سطح چند لایه برچسب تأثیر نمی گذارند، اما ممکن است استوک یا سطح رویی لیبل و چسب مورد استفاده با مواد مورد استفاده برای تمیز کردن خراب شود.

گریس، روغن و کثیفی

هنگام چسباندن برچسب بارکد به سطح روغنی و لغزنده است، با یک مشکل عمده روبرو می شوید، چسب روغن را جذب می کند و چسبندگی خود را از دست می دهد. راه حل این است که ابتدا سطح را تمیز و سپس برچسب را بچسبانید.

مواد شیمیایی

تمام سطوح برچسب دار با برخی از انواع مواد شیمیایی در تماس هستند که بیشتر در محلول های تمیز کننده یافت می شوند. مواد پایه قلیایی و رطوبت هر دو اثر مخربی روی برچسب خواهند داشت. در این جور مواقع لمینیت ممکن است از برچسب ها محافظت و از مشکلات اسکن بعدی جلوگیری کند.

مشکلات چسبندگی

اغلب، چسب روی برچسب آن را تنها به بخشی از سطح مورد نظر می پیوندد. این می تواند به این دلیل باشد که چسب حساس به فشار به طور یکنواخت پخش نشده است. این مشکل در سطوح بافت دار یا ناهموار تشدید می شود. تنها راه حل این است که اطمینان حاصل شود که از لیبل های پر چسب استفاده شود. فقط در صورتی که ضخامت سیال کافی باشد برچسب تا 90 درصد روی سطح می چسبد.

اسکنرهای منطبق

اسکنر باید همیشه با بارکد مطابقت داشته باشد. همه اسکنرها بسته به فاصله ای که در آن بهترین اسکن را دارند، ماکزیمم و مینیمم فاصله شان از بارکد تعیین می شود. بنابراین، اسکنرهای دوربرد برای اسکن از حدود 40 فوت، همانطور که در برنامه‌های کاربردی انبار مورد نیاز است، در نظر گرفته شده‌اند. و معمولا برای اسکن از فاصله نزدیک بی اثر هستند. مواد برچسب نیز اثربخشی اسکنر را تعیین می کند.

نماد بارکدهای مورد نظر را می توان توسط مشتری یا صنعتی که برای آن در نظر گرفته شده است مشخص کرد. جدیدترین اسکنرهای بارکد می توانند نمادهای متعدد را بخوانند و به طور خودکار متمایز می شوند.

چگالی بارکد برای محدودیت های فضایی

صنایع الکترونیک و مخابرات به بارکدهایی نیاز دارند که فشرده باشند. و در یک فضای بسیار کوچک الصاق شوند تا دستگاه بارکد خوان به راحتی بتواند بارکد را اسکن کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *